tisdag 10 augusti 2010

OFÖRSKÄMT

Y har fått"brev" från Social-och Omsorgskontoret, hyresvärden o. Kronofogdemyndigheten i Visby.

Enligt Hyreslagen paragraf44 skall hyresvärden meddela socialnämnden när uppsägning av hyreskontrakt föreligger på grund av hyresskuld.

Avsikten med detta är att i möjligaste mån undvika att människor förlorar sin bostad.
Social-och Arbetsmarknadskontoret har nu fått från Er hyresvärd ett meddelande om hyresskuld.

Enligt Y. så ska hyresvärden dra summan =hyran+kabelteve från hans konto.Så därför har Y. trott att det var betalt, har ingen hyresavi fått, hur då kunna betala.

Om man saknar ekonomiska möjligheter att betala skulden och vill bo kvar, då bör han vända sig till socialtjänsten för att undersöka om han har rätt till bistånd.

De hotar med VRÄKNING ! Yngve ska vara ute från lägenheten inom 3 veckor. Får de verkligen göra så här.Y går på sitt 84:e år.

Jag tog mod till mig och skrev till sonen, att han får ta i tu med detta ärende.Bättre att sonen gör det än grannen. Skrev också till Lennart, som sonen heter att Pappa Yngve vill till ett äldreboende, där han får mat och ompyssling.Känner själv att han inte klara sig, som det är nu.

Hemtjänsten ville ju att jag skulle tvätta hans gardiner, Yngve sa aldrig i livet, Du gör det.Jag betalar 900:-/månad.Då kan de göra det.Men det är ju onödigt att ens putsa fönstret nu när Yngve ändå blir vräkt.

Tror det ligger mer bakom, de vill åt hans lägenhet för den har en uteplats på baksidan.Grannen har stor släkt (syrianska) behöver utrymme.De har klagat på att det stinker kattkiss i trapphuset. Det gör det absolut inte,Graflund var ju till Yngve dagen efter sonen hämtat alla, utom den han glömde.

Hoppas, hoppas för Yngves bästa, att han får komma till ett Sevicehus med eget boende, inom snar framtid.Det är bråttom !

Jag har sovit så oroligt i natt, tack vare detta.Drömde om Indianer, men det kan väl inte ha något samband.?

3 kommentarer:

  1. Usch va arg jag blir när jag läser om hur dom behandlar Yngve. Förbannat arg...ingen respekt för en människa...
    Hoppas att det ordnar sig för han då får ju också du lugnare och ett lättare liv.

    Ha d gott...är fortfarande i fjällen.

    SvaraRadera
  2. Jag blir så ledsen och förbannad när man läser sådant här. Hur kan man göra så för Yngve har säkert bott där i huset länge, länge.
    Det finns ingen respekt för människor längre.
    Hoppas att han får ett äldreboende som han själv vill till.

    Kramar Marie

    SvaraRadera
  3. Hej, jag är informationschef på Graflunds. Tyvärr kan jag inte lista ut i vilket av våra områden som Yngve bor och därför inte koppla ihop dig med rätt områdeschef. Graflunds agerar har aldrig något eget intresse av "att bli av med hyresgäster" och ibland inträffar missförstånd. Om du tar kontakt med mig skall jag gärna förmedla kontakt så att det kan rättas till. Med vänlig hälsning/Anitha Wretling

    SvaraRadera