torsdag 15 juli 2010

SYSSELSÄTTNINGAR

Om jag hade haft ett litet barn nu, skulle jag kunnat gå till en lekpark och gunga, eller ta med hink o spade och bygga kakor.Till och med ta mig till en badstrand, som jag gjorde när min Dotter var liten.Då var jag solbränd och lagom brun på ryggen, för jag låg mest på mage för att ha uppsikt över Madeleine i vattenbrynet.

Alla barn såg likadana ut, den lilla nakna bakdelen med solhatt.Så jag gick till kiosken och frågade om de hade en tuschpenna, så jag kunde rita ett kännetecken på ryggen.Men dom hade ingen, kanske tur det.Hade varit svårt att få bort det efteråt.

Inte kan jag "låna" någons unge heller.Här bor ju mest syrianer, de tror jag inte lämnar bort sin unge, ens till mig.Ska vara Lydia som nyss fått tvillingar, en pojke och en flicka. Hon har Gina innan som är fyra nu.Men Mormor Leyla och Morfar Rubel har koll på henne. Lydia fyllde 10 år samma månad jag flyttade in här på nedre botten i 51:an.Så jag har sett henne växa upp.Jag "adopterade" henne, för hennes röda hår och fräknar,påminde lite om Madeleine, när hon var liten.Jag kallade henne för OLydia, för hon löd aldrig varken Mamma el.Pappa.Hon har en bror och två yngre systrar.Lilian o.Jaqline, osäker på stavn.De har korpsvart hår.Lydia utbildade sig som sin bror inom frisöryrket.

Tur det, för Lydia har fått klippa mig 2 ggr.innan hon fick jobb i Västerås.Efter jag blivit felklippt och söderklippt öra, har jag hittat en tjej som kan mitt hår.Hon känner Lydia och hennes Mamma.Alla syrianer känner varandra.

Jag skickade ett kort till Lydia på hennes 25 årsdag.Vad paff Mamma Leyla blev, hur kunde jag veta det.Skrattade och sa, Birthday.se.Efter det blev jag ännu mera accepterad.Nu pratar de inte bakom ryggen på mig längre.

1 kommentar:

  1. Hallå!! Man kan leka, man kan busa UTAN BARN...ta fram det som bor i dig!!!
    Kramiz Anki N som önskar goe helg

    SvaraRadera