tisdag 13 juli 2010

NY SYN PÅ LIVET

Är det rikigt normalt, att sitta inne en sådan här fin sommardag,bara 29,5 grader i skuggan.Ljumma vindar som sveper runt och rufsar mitt hår. Var ute för att känna om det finns en möjlighet att ta mig till Maxi för att handla lite både till mig och Dennis. Han ringde vid 13-tiden,Du kommer inte idag? Nä, jag gör inte det.Kunde jag inte åka för att gratta Felix som fyller 6 år idag.Så går jag inte utanför dörren längre än runt knuten och miljöhuset med sopor.

Han ville ha cocktailtomater, bra såg det var scanningsvara den här veckan 5:-. Sen ville han ha rostbiff och potatis-sallad,förr lagade han alltid till den själv. Ja, allt laga vi till själva.På den tiden då vi ännu var gifta och bodde tillsammans.Dennis fick för sig att jag inte kunde göra lika god sallad som han.Vi ugnstekte rostbiffen också. Jag äter inte nöt-kött längre.Det är nog tredje året som jag inte har ätit kött alls. Har börjat med kokt skinka på mackan,men kan vara utan den också, gillar inte ägg heller,efter jag opererat gallan.Jag borde inte äta mjölkprodukter,bröd,pasta,potatis,ris och vad finns det då kvar att äta.Det var när jag slutat röka som läkaren sa, för att få ner ditt höga kolesterol, får Du sluta med det och börja motionera. Va,han tänkte ta död på mig, skrev ut piller, fast han visste jag avskydde sånt. Fick av en annan läkare piller för det höga blodtrycket som jag fick i o med att jag slutade röka, vilken yrsel.Kunde inte gå ut.Det bara snurrade. Men efter två år har det blivit bättre.Har svårt med andningen.Så jag har en inhalator som jag tar när det börjar pipa.Den tredje September har jag inte rökt på tre år.Kan bli röksugen ibland,men det går över.Det är så dags nu, att jag någonsin började.Var väl omkring 23 år.Dessförinnan passiv rökare, Mamma o.Pappa rökte, överallt röktes det.Ingen visste hur farligt det verkligen var.Jag hade fina lungor, en annan läkare skickade mig på lungröntgen för ett halvår sedan.Jag höll upp et tag mellan 1975-1983.Att jag var en sådan idiot att jag började igen,det får jag ångra idag.Nu ser jag det på ett annat sätt än jag gjorde innan.





Ett tillägg, hur räknar jag egentligen slutade röka 3 September 2008, det blir bara 2 år, men det är bra det också.Det blir tre år den 12 September som jag slutade med alkohol.För det borde jag heller inte börjat med.Min kropp tål inga droger alls.

1 kommentar:

  1. Nu ska du vara stolt och klappa dig på axeln...orökt i tre år...grattis.
    Själv är vi, tack å lov inga rökare....nån last vi iallafall är utan..hahaha...
    Ja inte är det kul när man inte får äta det som är gott heller...
    Vi brukar Gi:a från hösten å vintern men men nu är vi in i ett annat liv ser det ut som....färskpären går inte att motstå...å med att vi syndar med det blir det mycket annat....men vi tycker att vi får njuta livet lite också.
    Min Rantafar har ju hjärtproblem, var bara sekunder från att förlora han för tio år sen...sen blev han sjukpensionär och mår bra med en massa mediciner.
    Men han har det bra mycket bättre än han mår...men klagar sällan.
    Själv är jag två gånger ryggop. ....stelop... men har en pissig rygg.....
    så jag har det också mycket bättre än jag mår ibland.
    Men vi brukar skoja å säga att tillsammans är vi en hel människa, och vi är så tacksamma för var dag vi får tillsammans och vi lever fullt ut varje dag.

    Ha d gott.

    SvaraRadera