söndag 13 juni 2010

REGN i LUFTEN

En vanlig Söndag utan några smärre besvär, for iväg till Lina Hage för att utfodra katten Denize. Den gamla tonfisken sen i går, hade hon inte rört.Säkert för gammal.Katter är som oss människor, vill ha fräsch mat.La upp nytt, från nyöppnade burkar, hällde upp gammaldags mjölk (nyköpt) på ett fat, lite rostbiff som Dennis skickat med, skuret i små tärningar, på ett fat, skålar med torrfoder två sorter, och en skål med nytt kranvatten.Så kom hon och tittade, stannade upp, som om hon räknade alla skålar o.fat, 1,2,3,4,5, ruska lite på huvudet och räknade en gång till, 1,2,3,4,5, vicka på svanstippen och gick och la sig.

På eftermiddagen for jag till Dennis med tidning+Söndagsbilaga.Han fick en rullator som ställdes in åt honom,den var bättre än väntat.Nu vill han ha en sådan med stora hjul.Läkaren skriver säkerligen ut en åt honom. Fick reda på att Dennis blir överflyttad till eftervården på Lotsen, som ligger lite längre ner närmare kanalen.Men inte förrän i morgon.

Nu fick jag en chans att klippa tånaglarna, utom stortårna, där har han svamp.

Vi satt på Dennis sängkant och läste var sin tidning, när sköterskan kom in, och sa så trevligt det ser ut.Hon blev riktigt rörd.Hon cyklade förbi när jag väntade på bussen, titta till, kände igen mig och vi vinkade till varandra.

En man kom och satte sig på bänken, han läste vakttornet, frågade mig om jag trodde på horoskop, ja ibland sa jag, men det stämmer inte på pensionärer. Han ville ge mig tidningen,men jag sa jag har en egen tro sen barnsben.Du kan inte omvända mig.

Så kom bussen, full med glada och tjoande ungdomar, jag fråga, är det kalas på gång,fick en sittplats av en ung snygg kille, ( som jag så gick in i 41:ans port.)
Det började regna på bussen så det stänkte från takfönstret, det fick vi tåla, för chaffisen snäste åt killen att jag kör, han kunde inte stänga det då.Mig gör det inget jag är inte gjord av socker, sa jag för att vara lite rolig.Han höll med.
Då var jag hemma igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar