onsdag 16 juni 2010

DÅTID OCH NUTID

Själve Holmfast och hans far har bott här, och det har varit en aktiv kulturbygd under järnåldern, vikingatiden och medeltiden. Det kunde jag läsa på Wasa golfs hemsida.

Kyrkoherde Gustav Linder har givit sitt namn till gatan där jag bor, vem det nu var.Kan kanske slå upp honom i Nordisk Familjebok. Ganska intressant att veta vad som varit här innan.När jag gick i skolan var jag inte ett dugg intresserad av historia och gamla kungar och drottningar och stora herrar som gjort både det ena och det andra. Men bättre sent an aldrig.

Kan bero på att jag tror att det finns något mer än bara detta livet,jag lever nu.
Den boken trycktes 1912 i Stockholm, där stod det inget om denne Kyrkoherde som jag sökte.Det är ju många gubbar som fått ge sitt namn till en gata, resp.väg el.stig el.led. o.s.v. Det blir att leta vidare på något annat ställe en annan gång.

 Holmfastvägen i Södertälje i Södermanland.
Hällen finns i omedelbar anslutning till 

Holmfastristningen

Ristningen har daterats till  1050-1080 e.Kr.
och runmästaren var Östen (signerad sten)
Wikipedia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar