onsdag 26 maj 2010

Otrevligt bemötande

I Måndags var jag ner till Gabis Livs, nya ägare.Skulle köpa korsordstidning o.cigg åt Sonia. Det stod till vänster och höger och en bakom mig =tre invandrarkillar i 20 års åldern.Jag tyckte nya ägaren sa 40:-, det kan det väl inte bli sa jag.Tidn.10:- sen säger han t.v. tänker Du lura oss syrianer, det går vi inte med på. Jag sa bara att det tänkte jag inte alls, ciggen kostade 35:- .Klart han fick en 5:a till,fattas bara annat. Så sneglade jag lite till vänster och ser den där killen
göra fula grimaser och säger öh,va. Då säger jag på väg ut, att Ni inte skäms göra narr av en gammal människa,om Ni får leva blir Ni också gamla.
Dit tänker jag inte gå och handla någon mer gång.

Idag utsattes jag för ännu värre.Var bort till nyöppnade Lemonada food gross i centrum.Gick fram till kassan och frågade vänligt om de tog VISA, nej det gör vi inte, frågade om de hade jord. Det stod en äldre karl där och pushade iväg mig med ett liknande ord som schas.Berättade för mina grannar Leyla och Lydia.Leyla sa att nu förstår Du, hur vi kände oss när vi var nya här i Sverige.

Kändes penibelt att behöva bli behandlad på detta sätt. Gick hem efter "dramaten" och gick till Maxi. Där berättade jag naturligtvis ! Hur en svensk blir bemött i Geneta, där jag bott i 15 år.

Aili hade varit inne i butiken, men där fanns inte sådana varor som vi använder i våran matlagning. Så vi fortsätter att handla på Wasa handelsplats. Vi har klarat oss utan en butik i centrum så många år nu.

1 kommentar:

  1. Lemonata satte de eld på den 24 November 2010. Varför kan man undra.
    Ägaren flyttar hem till Bagdad.Bag-dad.Översätt det den som kan.

    Det lär nog dröja innan vi får en butik dar igen.Finns en som bunkart upp gryner,bönor,allt sånt kryddor mer sådant som förekommer i våra kära invandrares kök.Lite frukt o grönt finns det.Passar mig.Kanske nötter.

    SvaraRadera