tisdag 16 oktober 2012

LIGGER LÅGT MED HUVUDET

 om natten.Förr hade jag minst tre kuddar under huvudet.
Men det var innan rynkorna visade sig. Och jag var ännu ung.

Minns Mamma sa när jag skulle fylla 40, nu får Du börja ligga på rygg,
för annars får Du rynkor. Hade för vana att sova på magen.

Om jag löd, tror inte det.Senare låg jag alltid på hjärtsidan, kunde inte
sova på annat sätt.

Det höll jag på med ända tills jag fått vaccination mot svininfluensan,
då ömmade det på vänster stor svullen som en böld. Gick bara inte att
ligga på den sidan.

Efter jag opererat örat på vänster, samma visa då kunde eller skulle inte
ligga på örat. Då var van att sova på höger sida. och gör så än idag/natt.

Följer en bloggvän på hennes bussresa från sin Ö till en annan Ö. Då mindes jag
en bussresa jag gjorde som ung. 1958. hade jag börjat en Kontor och handelsskola
ettåring. De flesta hade tagit studenten.Och tre av oss hade nyss slutat sjunde klass.

Det var Mamma som tyckte jag skulle gå den, så jag lärde mig lite och kunde hjälpa
till på kontoret. Stenografi, maskinskrivning, bokföring, reskontra m.m.
Hade faktiskt nytta av den, lite i alla fall.På senare tid.Var ju bara femton år. Den äldsta eleven
var 32 och läraren, en gotlänning 35 år. Som vi knappt förstod vad han sa på Gutemål.

Den här skolresan gick till Hamburg. Vilken upplevelse. Vi skulle bo på ett vandrarhem,
som varit någon slags inrättning för sinnesslöa som var farliga för sig själva och andra.
Stod att läsa på ett gammalt anslag.
Det låg på Reperbahn.

Mitt emot horkvarteret. De hängde ut genom fönstren.
Och ropade åt karlarna. Det var ju på tyska, så inte
förstod jag vad som sades. Tur var det.





De äldre eleverna tog hand om oss som var yngre.
Fick smaka Brandy men spottade ut det. Köpte ett
par högklackade skor i ormskinn. Fick skoskav.

De minnen som finns kvar. Hur resan hem var minns jag inte.

Har ju skrivit om några av mina resor i min ungdom,
Det här var en av de första. Hade varit med Pappa o.Mamma
till Danmark när jag var barn.Då for hela
familjen dit. Vi bodde på hotell och fick njuta av att bli
uppassade.Då blev det ombytta roller. Mamma o.Pappa
måste väl ha lite ledigt de också. Pappa tyckte om Danmark.
Då var han anonym. Hemma i lilla Vetlanda kände alla till oss.


 Kronborg slott



Helsingör   bilder lånade av Panoramio.

Det blev en liten resa i det blå. 

3 kommentarer:

  1. Det beror nog mycket på vad slags gener man har ifall man ska bli rynkig tidigt. Min mor började inte få rynkor förrän hon närmade sig 80 och samma gällde för min mormor, så jag hoppas innerligt jag ska följa i deras spår.

    SvaraRadera
  2. Inte visste jag att man kunde motverka rynkor genom att sova rätt:)
    Härliga minnen du har med skoskav och allt.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  3. Hej, skriver här.
    Jag tog bort din kommentar eftersom du skrev mitt namn. Med jämna mellanrum får jag besökare från mindre trevliga sajter och även om människorna där säkert kan ta reda på mitt på annat sätt vill jag inte göra det för lätt för dem genom att det skrivs ut i bloggen. Det är en sak att få hot skrivna i bloggnamnet och en helt när de använder mitt namn.

    /
    V

    SvaraRadera