torsdag 7 april 2011

KRASCHLANDNING I HAVET

Från Wikipedia

Scandinavian Airlines Flight 933, en McDonnell Douglas DC-8 Series 62, luftfartygsregister LN-MOO,
med namnet Sverre Viking, registrerad i Norge, kraschade i Santa Monica Bay, ungefär 11 km väst om Los Angeles International Airport,LA Kalifornien den 13 Januari 1969. Flygplanet hade  flugit  som Flight SK-933
från Seattle, Washington till Los Angeles efter en flight från Köpenhamn, Danmark. Ett planerat besättnings-
byte hade skett i Seattle inför flighten till LA.

Händelseförlopp
Flight 933 var en reguljär linje mellan Köpenhamn och Los Angeles som inkluderade ett bränslestopp och byte
av besättning i Seattle, WA. Den besättning som tog över SK933 i Seattle leddes av Kapten Davies, en 50-årig pilot som varit anställd hos SAS sedan 1948.De hade anlänt till Seattle redan den 11 Januari.

SK933 lämnade Seattle kl.15.46 lokal tid, nästan en och en halvtimme försenad. Flygningen var normal
ända fram till inflygningen mot Los Angeles flygplats när flygplanets instrument indikerade att nosstället inte var fullt utfällt. I golvet på flygplanets cockpit fanns ett periskop som tredjepiloten, genom att krypa ner på golvet,
använde för att kontrollera nosställets läge. I det läget som uppstod övervakade ingen flygningen, vilket
resulterade i att flygplanet fortsatte den påbörjade nedstigningen och slog i vattnet i låg fart Kl.19.21 lokal tid.

Vid nedslaget slogs stjärtpartiet på planet av och sjönk snabbt mot botten. Huvuddelen av planet höll sig dock flytande i flera timmar och tack vare detta kunde så många som 30 av de 45 personerna ombord överleva.
Av de överlevande undkom 13 personer olyckan  helt oskadda.

Orsak till olyckan
Eftersom olyckan inträffade över internationellt vatten styrdes haveriutredningen av ICAO:s så kallade Chicagokonvention.
På norska regeringens förfrågan leddes haveriutredningen av amerikanska NTSB, ett federalt organ med uppdrag att utreda civila luftfartshaverier. I urtredningen deltog företrädare för norska luftfartsverket.,
amerikanska luftfartsverket, SAS, flygplanstillverkaren McDonnell Douglas med flera.

SAS använde flygplanstypen DC-8 för interkontentinal trafik under åren 1960-1988.


I NTSB:s slutrapport daterad den 1 Juli 1970 konstaterades att den troliga orsaken till olyckan var
besättningens bristande koordination och förmåga att övervaka flyginstrumenten under en kritisk del av inflygningen. Därutöver konstaterades att också oklarheterna kring nosstället var en bidragande orsak
till olyckan.


6 kommentarer:

  1. Oh, tack för detta, jag borde kanske minnas det, men det gör jag inte. Men nu har jag ju läst här hos dig. Intressant, eller vad säger man?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Jag minns olyckan, men kom inte ihåg när det var. Jag blev flygrädd efter min flygresa hem 1960. Men jag har ändå tvingat mig att flyga igen. Nu har jag slutat resa utomlands, tror jag. Fast jag skulle vilja fara till Teneriffa eller Kanarieöarna och få värme på min värkande kropp.
    Fast våren kommer nu snart.-

    SvaraRadera
  3. ohå..det var en otäck olycka..hu vad hemsk..intresant att läsa..Kram Karina

    SvaraRadera
  4. Fy vad hemskt...

    Kramiz o go helg
    Anki

    SvaraRadera
  5. Så här dott Ex´s favoritdikt

    Inte ens en grå liten fågel
    och aldrig en björk som står vit -
    Men den vackraste dagen som sommaren ger
    har det hänt att jag längtat dit.
    Den är fin men räknas till dem man har på begravning.
    Ha en skön söndag kväll
    kram

    SvaraRadera