söndag 27 februari 2011

FEL YRKE I PASSET

Det hände sig så att mitt pass måste förnyas. Och på -60talet bodde jag i Vetlanda som ligger i Småland.
Det skulle egentligen varit  i Jönköping som vi skulle fått det utskrivet.Men det var väl bråttom. Så Mamma ringde till landsfiskalen i Vetlanda distrikt. Jo det kunde dom fixa.Jag fick gå dit och mäta mig.Och de skulle skriva allt viktigt som måste finnas med i ett pass.
mellanblont hår, blå ögon och 167 cm lång Född 12.3.1943 Födelseort Stockholm, Hemvist Vetlanda stad.

Yrke :           Receptionist
Profession:    pharmacienne
Profession:    pharmacist
Beruf :           Pharmazetin

Vi såg inte först att de översatt det till apoteksbiträde.Vi förklarade att Receptionist var det samma som Portierbiträde, men det lät finare med receptionist.

Sista stämpeln skulle ske i Jönköping.Så de sände dit det.Det utfärdades den 6.3.1963.    13:- /6/3 1968.
På stämplarna står det Tanger 1963. Det var en som jag jobbade för på Kungsörnen i Stockholm,på dagarna
och gick på Kim Söderlunds Stilskola på kvällarna.Vi höll kontakten. Hon ringde en dag och frågade om jag ville följa med henne till Las Palmas, Gran Canaria. Kunde inte sa jag, för jobbet skull, och passet hade gått ut..
Det var då Mamma sa, visst klart Du ska åka, så det blev en ersättare åt mig i Receptionen och på de andra ställena där jag behövdes.Därför blev det nog tokigt med passet, för allt skulle ske så snabbt.
Pappa körde mig till Malmö och Bulltofta.Där skulle vi mötas, Kicki kom från Stockholm via Bromma.
Vi mellanlandade i Tanger  den 9 April på ditvägen sov över natt på ett hotell och mellanlandade i Marrakech den 24 April 1963 på hemvägen.Där vi bodde på ett lyxhotell.
Det var en oförglömlig resa.Jag tror jag berättar hur det hela förlöpte en annan gång. Det hände mycket !

Sedan var jag hemma  tills nästa resa var i antågande.

Den resan gick bra fast det stod fel yrke i passet, jag behövde inte blanda till något.

Om jag drar mig till minnes kan det ha varit då jag varit sjuk en längre tid i luftrörsinfektioner och
bronkit. Doktorn som undersökte mig, sa jag måste sluta röka.Sa jag röker inte men Mamma och
Pappa röker.Nu förstår vi varför.Jag var utsatt för passiv rökning.Vilket gjorde att mina luftrör skadades.

Hade en kusin som bodde tillfälligt i Lausanne  med sin familj.Mamma ordnade allt. Anne-Marie och Kalle
tog emot mig på flygplatsen i Geneve 14 Mars 1964. Hos dem stannade jag tills den 25 mars 1964, ser det står Bulltofta på stämpeln i passet. har frågat Ami många gånger vilket år det var.Sedan glömt, men hittade
passet nu ikväll då jag letade efter en annan sak.

Det var ju bra då fick jag till ännu en berättelse.Jag är ju lite långrandig i mina berättelser.Måste lära mig korta av dem.Så därför får Du nöja Dig med detta. Så skriver jag om strapatserna i andra inlägg.

5 kommentarer:

  1. Det var ju tur att du inte behövde bevisa dina apotekarkunskaper, det hade ju kunnat bli lite pinsamt kanske.

    Ja, det är mycket som händer under ett människoliv och alla går vi olika öden till mötes.

    Man får försöka minnas det som var roligt och glömma oförrätter och förtretligheter.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Så...stod de yrke i passen på den tiden, jaha där ser man. Ja då hade inte jag något pass, fick de första i början på 70-talet o då var jag fortfarande studerande.

    En kul liten historia.

    Kramiz o ha en bra dag.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Jag brukar läsa i din blogg ibland och tycker att det är underhållande att läsa om din barndom. Är själv i din ålder och känner igen mycket som hände vid den tiden 60-70 talet. Men snälla Du. Korta inte ner dina berättelser. Helt suveräna att läsa.

    SvaraRadera
  4. Kul med din mamma och pappa..som möttes på Hasselbacken!! vi pratade med en servitör..mkt trevlig sådan..han skulle gå i pension..hade jobbat där hela livet sa han.,.,njae så länge tror jag inte, men han såg fram emot att vara i sin sommarstuga...men hoppades på att få jobba extra..det lät ju positivt tyckte jag! Jaså det stod i passet vad man hade för yrke??

    SvaraRadera
  5. Du är inte alls långrandig!! Sen var det lite intressant att man skulle ha med yrket i passet, man kan ju undra varför...?? Kim Söderlund har jag faktiskt hört talas om, men jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang, men säkert något med mode då efter vad jag förstår på ditt inlägg. spännande att få åka iväg sådär, var säkert inte vanligt på den tiden!! Tänk va´mycket olika vi har med oss i våra bagage sen förr!!
    Ha det så gott på måndagskvällen!!
    Kram

    SvaraRadera