lördag 4 december 2010

RIVJÄRN

Igår gjorde jag i ordning en blandning av riven kokos,russin, äppelbitar,skorpsmulor, rivna talgbollar, men i dag som först fick de maten.Det tog lite av min energi att först pulsa bort till min täppa,där hade jag en sopskyffel,som jag letade fram och kunde "stampa"snön framför mig med den, så jag lättare kom fram till björken.Skrapade bort snön och hällde ut det där.

Det tog ett par timmar innan de började komma, den som först var på plats var Koltrasten.Såg nu när jag tittade en skata. Det verkar som om de har mat någon annanstans också.De är inte dumma på så sätt.De vet precis var det finns käk.Frågade Dennis, han är lite mer hemma på fåglar än mig.Han menade på att jag inte behövde mata dem.För de har andra ställen. Det är jag som vill se de små liven.Tänkte att med nya kameran som jag fick utav en bloggvän, så kunde jag fota lite olika fåglar.Tänkte kanske Domherren kommer.Gulsparven var ju här för ett tag sedan. Nu tittade jag igen, Hackspetten på plats.Sen flög den och tjallade att nu har de lagts ut käk.

Så tack till den som uppfann rivjärnet, nu ska här rivas både äpple och talgbollar, för de små bevingade vännerna som inte kommer åt att hänga i luften och hacka från automaten som även den hänger i björken.Jag har en matberedare, manuellt driven.Kan ju försöka med den nästa gång. kom på att riven ost gillar de ju också.Men det äter jag så sällan så det finns inga kanter liggandes i kylen.Får ju inte slänga ut matrester,så det är väl bäst att hålla mig till äpplen och talgbollar.
Det fanns hampfrön att köpa.Det kanske vore något, då växer det upp sedan det som lämnats kvar.
Kanske jag skulle köpa sånt som undulater äter hirskolvar.Vilken vild fågel skulle gilla det. Kanske en saltsten med vatten har de väl från snön.Behöver nog mata hela vintern, för har jag en gång börjat, måste jag hålla på ända fram, tills det är barmark igen. Och det längtar vi alla efter, gör vi inte.?

4 kommentarer:

  1. va gott de fick fåglarna,
    ha en mysig lördag

    SvaraRadera
  2. Glöm inte klia Maukie på huvudet och under hakan.

    Bara på skoj !

    SvaraRadera
  3. Här matas det fåglar också! Och rådjur...det sista tror jag grannarna tycker mindre om! Men det skiter jag i...Har inte tänkt på att göra egen fågelmat, så jag köper dyra talgbollar i affären, och lite frön också naturligtvis. Men till rådjuren blir det frukt och grönt som börjar se lite dassigt ut, ibland slinker det nog med prima vara också, tycker så synd om dem i kylan.
    Ha en riktigt skön kväll vännen!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Sånt här gillar jag. Det är en fröjd att sitta och titta på alla småfåglarna som nästan slåss om godsakerna de har på vår balkong här hemma i stan. Jag tänker bara på alla fåglarna på torpet som inte får sitt. Det är så mycket snö där nu så vi åker inte dit så ofta tyvärr.
    Ha en skön helg

    Kram Maidi

    SvaraRadera