tisdag 16 november 2010

MEDICIN

Bipacksedel: Information tillanvändaren
Symbicort Turbuhaler 160 mikrogram/4,5 mikrogram/inhalation,inhalationspulver
Budesonid/formoterolfumaratdihydrat

Står att jag ska läsa igenom den, innan jag börjar ta medicinen.Det är så dags då.jag har ju fått order av läkaren att hämta ut och ta en dos ro. till natten. (glöm ej skölja ur munnen med vatten) kan visst få svamp annars.
Så ska jag vrida på den tills jag hör ett klick. Idiotiskt för mig, jag som inte hör så bra. Det vet han om, han vet också att jag opererat mig för gråstarr och att jag ska på en laserbehandling för efterstarr.
EVENTUELLA BIVERKNINGAR
* Svullnad av ansiktet, framför allt runt munnen (tunga och/eller svalg och/eller svårigheter att svälja) eller nässelutslag
tillsammans med andningssvårigheter (angioödem) och/eller en plötslig svimmningskänsla. (har jag känt av en veckas tid nu,
och sa det till Dr.H.) Detta kan betyda att Du fått en allergisk reaktion. Detta är sällsynt, det händer färre än 1 av 10 000 användare.     (Hoppas inte jag är den )
*Plötslig,pipande andning efter inhalation av läkemedlet. Det händer färre än 1 av 10 000 användare
Övriga möjliga biverkningar:


Vanliga (förekommer hos färre än 1 av 10 användare)


*Hjärtklappning (om Du känner Dina hjärtslag), darrningar eller skakningar.Dessa försvinner efter en tids användning av
  medicinen.
*Svampinfektion i munnen.Om jag sköljer munnen, är det mindre troligt att det uppstår.
*Lite ont i halsen, hosta och hes röst ( Då kan jag sjunga som Bonny Tyler )
*Huvudvärk.


Mindre vanliga ( förekommer hos färre än 1 av 100 )
*Känsla av rastlöshet,nervositet eller upprördhet.
*Störd sömn.
*Yrsel
*Illamående
*Snabb hjärtrytm
*Blåmärken på huden
*Muskelkramper


Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000
*Depression.
*Beteendeförändringar, framför allt hos barn   ( då slapp jag det)
*Bröstsmärta eller tryck över bröstet (kärlkramp)
*En ökad mängd socker (glukos) i blodet.
*Smakförändringar, såsom en obehaglig smak i munnen.
*Förändringar i blodtrycket
Kortikosteroider som inhaleras ka påverka den normala produktionen av steroidhormoner i kroppen, 
framför allt om Du använder höga doser under en lång tid. Effekterna inkluderar:


Tillverkare:
AstraZeneca-koncernen




Ska jag våga ta den här nu till natten, ett måste för att få bättring på min urusla andning.
Så länge jag sitter stilla. Då är det lugnt. Men så fort jag börjar röra lite extra på mig, städa, bädda sängen.
nästan omöjligt utan att tappa andan.
Jag blir i alla fall kusligt rädd, efter jag läst dessa biverkningar.


Pappa och jag blev avgiftade en gång på -60talet.Vi for på en gruppresa till Flensburg, på gränsen mellan Tyskland och Damnark.Det var homeopater som tittade i ögonen och kunde därigenom avläsa vilka sjukdomar man hade.Då på den tiden tog man ett piller för var enda krämpa.Mamma var frisk som en nötkärna,mot Pappa och mig.Vi ömkade oss jämt för någon krämpa.Som Mamma bara viftade bort, med att vi ville hon  skulle" förbarma" sig över oss.



















































2 kommentarer:

  1. Oj, det var mycket det!! Med olika biverkningar menar jag.Känner du dig osäker så kontakta läkaren igen, det är hans skyldighet att svara på frågor också! Man ska känna sig trygg när man tar sina mediciner annars gör de knappast den nytta de ska.
    Lycka till nu och ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj,oj,oj, vilka muskelkramper jag får av den här nya medicinen.
    Ska nog fråga Dr H om det är brukligt att så tidigt efter några dagar att biverkningarna ger sig till känna.

    SvaraRadera