tisdag 2 november 2010

EN ÅTERBLICK AV MITT GAMLA LIV

Hittade en Arbetspsykologisk utredning på mig, det gjordes några stycken. Det här är den sista.
Datum för utredning:00-06-08,00-07-07,00-08-18  Tog tre år att få till detta 03-03-18.
BAKGRUND MG har deltagit i projekt storstad AF med fyra veckors vägledning och söka jobb aktivitet, syftet har varit att försöka bryta en långvarig arbetslöshet.

HON har gått  7 år i folkskola.
De glömde Kontor &Handel 1 årig 1958.Hushållsskola 5 månander i Mariannelund.Stil oMannekängskola i Kim Söderlunds regi i Stockholm 1960 3 mån.
Efter skolan arbetade hon i sina föräldrars restaurantrörelse med kallskänk och administration.
De glömde att jag arbetade som Receptionist avbytande kontorist, Lillvärdinna i matsalen.
Sen hoppar dom över en massa år ända tills jag en dag plötsligt varit hemmafru i tolv år. Hennes mor köpte på 80-talet en fotvårdsutbildning (Axelssons Institut i Stockholm) till henne i förhoppning att hon skulle kunna driva eget företag, vilket MG inte förmådde. Vadå, jag hade inte blivit bjuden, av Mamma på Diplomkursen, vem kan starta eget eller söka jobb utan den. ingen. Nej, sanningen var att min kära Mamma ville ha gratis fotvård livet ut.Det har jag förstått efteråt.
HON har prövat på att sälja skönhetsmedel, men fick inte affärerna att gå ihop.Vad de hittar på.Det gick +/-
noll. Jag köpte vin för att "lura" dem att handla lite mer än de tänkt från början.Hade små "morötter" att locka dem med.Jag ville ha den sociala biten av det hela, komma ut någon gång inte bara slava hemma.Samtidigt var det himla kul, blev utbildad till skönhetskonsulent.Mitt i allt allvar var det tjo och tjim och väldigt livat. Spralliga tjejer som samlades hos distriktchefen som hade en älskare vid sidan om sitt äktenskap. Därför ville hon ha med oss ut på restaurang på danskvällar, för att ha en chans att träffa älskaren.
Det genomskådade vi, för hon försvann alltid efter vi ätit och var borta nära tre timmar.Då var det lagom för oss andra att åka hem till våra respektive.
Jag lärde mig försäljningstekniken ganska bra.Var en av de bästa försäljarna då under tiden 1978-1984.
Fick ett arbete som lokalvårdare på Hiab Foco, men anställd av ett städföretag i Tumba.Började där 1 Nov.-82 och slutade 1April 1984, Det nämnde dom aldrig.

Hennes senaste sysselsättningar var ett OSA-arbete mellan åren 94-97 Mellan åren 83-93 var MG periodisk alkoholist men dricker numera mycket litet och sällan. Under den tiden MG var alkoholberoende hade MG periodvis städarbete. Alkoholism finns i släkten.

Hon har fått hjälp att komma till rätta med sitt beroende genom kontakt med socialmedicin.MG uppger att hon har fysiska besvär ont i rygg, nacke och axlar, hon har inte tagit kontakt med läkare för dessa besvär.
Hon säger att hon hör dåligt och att det susar i öronen,har dock inte svårt att uppfatta ord vid ett samtal.


MG upplever problem med balanssinnet, hon stöter emot saker när hon går. (Det gör än idag )
På fritiden löser hon korsord och promenerar. (hade inte dator då) Hon bor ensam i lägenhet men har en manlig vän (särbo) umgås för övrigt med två väninnor. (stämmer än, men manliga vännen är död, har mitt ex som särbo,  en väninna kvar i umgängeskretsen) Har en Dotter,barnbarn, två systrar och sin mor i Stockholmsområdet .(Numera är Mamma borta sedan 2000)
Tycker själv att hennes sociala nätverk numera fungerar bra.

Ja , det blir kul att höra Dina synpunkter, hur de kunde trycka ner mig på ett sådant nervärderande sätt.
Men så ville jag bomba hela arbetsförmedlingen. (skämt ) tänkte faktiskt det ! Så många som blivit glada då..

Det här var del ett av  utredningen, del 2 skriver jag senare..Nu har Du lite att smälta in....
.

3 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Det var verkligen två själar och en tanke att vi skulle skriva om AF idag båda två. Fast vi har ju lite olika vinkling på våra inlägg.

    Ditt är väldigt utlämnande och jag förstår mer än väl att du känner dig färdig att bomba hela AF.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Morning! Lätt att bli nedtryckt av myndigheter! Maken är i deras händer och har varit så i många år...trots otaliga utredningar som alla visar samma sak ska hans ärende ältas o ältas...mindre o mindre pengar blir det varje gång!
    Pengar...psykbrytet du skrev om hos mig, antar att det handlade om klåfingriga tjuven och ditt icke fungerande bankkort? Förstår om du blev upprörd! Har du fått nån reda ang. bankkortet?
    Jag är sällan, väldigt sällan ute på FB....blir bara stressad där, fniss!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  3. Det är sjukt hur de får till det! Jag har gått inom psykiatrin pga min adhd länge nu, och inte en enda läkare har fattat att jag inte är deprimerad utan har adhd. Alla läkare inom psykiatrin (förutom han som gjorde min utredning) har kastat cipramil efter mig. Varje gång jag kom hem från läkaren så hade jag med mig recept på det. Jag är inte deprimerad, har aldrig varit. De har gett mig fel diagnoser ett antal ggr. Förra året på våren skulle jag träffa två personer från fk de hade kallat till möte.
    När jag kommer dit frågar de om jag äter litium mot min manodepressivitet. Jag lyfter på ögonbrynen så de möts bak i nacken. När jag säger att jag tar amfetamin mot min adhd, tror de att jag tar det i sprutform och att någon kommer hem till mig och ger mig det... Kränkt var bara förnamnet. / Yenn från Marianova.

    SvaraRadera