lördag 10 oktober 2015

GRÖTENS DAG -TAIWANS NATIONALDAG - MED FLERA

Efter vad  Kultursmakarna tagit reda på

"Stackars" facebookvänner och Google+vänner som varje dag får kännedom om vad som sker och skett i världen.
Själv tycker jag det är kul att läsa från länkarna Kultursmakarna och vadskavifira och temadagarna samt namnsdagarna .

Ett tecken på att jag inte har något speciellt att berätta om min och Prinzens vardagar och helgdagar.
Det vet alla redan om.

http://kultursmakarna.se/kalender/2015-10/
   Lördagen 10 Oktober
Fijis nationaldag (firar självständighet från Storbritannien 1970)
Taiwans nationaldag (firar att staten grundades år 1912, året efter den borgerliga kinesiska revolutionen 1911 )


– Grötens dag. Läs om hur nyttig gröten är. Vi förmedlar recept på Ugali, majsgröt, från Afrika, på römmegröt med spekemat från Norge och näringsterapeuten Johannas frukostgröt.

så publicerar jag flaggor då de har nationaldag.
På förra mobilen blev minneskortet fullt av flaggor, fick inte bort dom..

Harry
är en engelsk smeknamnsform för Henry som betyder hemmets härskare eller egendomens härskare. Harry dök upp i Sverige i mitten av 1800-talet och hade sin popularitetstopp på 1920-talet. Antalet namnbärare i dag är runt 21 000, omkring 5 700 har det som tilltalsnamn.
Harriet
är en engelsk variant av det franska Henriette som betyder härskarinna över hem och egendom (jämför med Harry ovan!). Harriet har använts i Sverige sedan början av 1800-talet, från början främst i släkter med engelsk anknytning. Först på 1920-talet blev namnet relativt vanligt och i dag är antalet runt 10 400, runt 4 600 har det som tilltalsnamn.
Har namnsdag idag. 
Tar uppgifterna från olika ställen, aftonbladet, namntoppen.se ,birthday.se eller som nu idag från passagen.se/nöje
Tar lite foton som jag sätter in.
Temadagar firar 2015-10-10 Nordiska afasidagen
Världsdagen för mental hälsa
Astronomins dag och natt
Musikens dag
Alla blir b
erikade med lite av varje .
Kanske letar du efter en ursäkt att ta en bulle eller ett litet glas likör till kaffet, eller en öl med kompisarna efter jobbet? Söker du rentav en anledning att med kort varsel ställa till med en riktig fest? Det finns alltid något att fira, uppmärksamma eller högtidlighålla! Denna tjänst vill hjälpa dig att hitta något att uppmärksamma just idag.
http://vadskavifira.nu
Idag den 10 oktober firar vi:
Åttioårsdagen av uruppförandet av George Gershwins opera Porgy och Bess
Sextioårsdagen av Van Halen-sångaren David Lee Roths födelse
Fyrtiofemårsdagen av att Fiji erhöll självständighet från Storbritannien
Taiwans nationaldag, till minne av Xinhairevolutionen 1911-1912 då det kinesiska
kejsarväldet störtades
Världsdagen för mental hälsa (FN)

 Här hämtar jag flaggorna, pertfekt.

Ja det var lite av vad jag publicerar på facebook o. Google +  några tycker det äör intressant hoppas jag. eller så så klickar de gilla utan att att läsa en enda strof. det är synd tycker jag. Men det är upp till var och en att engagera sig.

Samma här kommentarerna tog slut, jag tappade intresset, för jag hade inte ,tyckte jag något att berätta..

Kram på dig !
TacK  för mig idag- 

Trevlig fortsättning på helgen 

Så här såg det ut i morse innan solen kom fram 1.7 + frostig gräsmatta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar