torsdag 25 augusti 2011

REPORTAGET I LÄNSTIDNINGEN

Mi bytte från grogg till blogg

 2006 slutade Marie-Louise Grimlund
äta kött.Ett år senare tog hon sin sista drink. 2008 fimpade hon för gott.
I sitt nya liv har hon istället börjat-blogga.

För tre år sedan blev Marie-Louise Grimlund fast i nätet. Eller på nätet kanske man ska säga.
Då skaffade hon en laptop och var snart inne på facebook.
Nästa steg blev att börja läsa andras bloggar, och Marie-Louise eller Mi som hon kallas, ville 

omedelbart starta en egen.
-Jag har alltid älskat att skriva och jag tyckte att jag hade så mycket att berätta, säger Mi.
Mi växte upp i Småländska Vetlanda, där hennes föräldrar i många år ägde och drev  Stadshotellet.
Bloggen Lillgrimman handlar mycket om hennes barndomsminnen.
De första åren när Mi var liten bodde familjen på hotellet, så Mi är praktiskt taget uppvuxen i hotellkorridorerna. (här bad jag henne ändra,3 månader bodde vi på hotellet, sedan hyrde Pappa och Mamma ett stort hus på Långgatan 14, som de senare köpte)

Hon bodde kvar i Småland tills hon 1970 gifte sig och flyttade till Södertälje.
(Står inte ett dugg om alla mina utlandsresor)

Det var ett äktenskap där det förekom mycket alkohol, även om Mi säger sig ha avstått under lång tid.


-Men min värld rasade när min Pappa dog , skulle precis fylla 40, säger Mi som under de kommande tio åren drack mer och mer, till att börja med vin men så småningom också
starkare drycker.
  1993 gick paret isär, Mi flyttade till egen lägenhet, sökte jobb och tog kontakt med läkare för
att få hjälp med sitt alkoholberoende.
Tills sist fick hon också deltidsjobb på Södertälje kommuns Kretsloppet, en anställning som varade i fyra år,  (1/6-94 -31/10-97 )
- Jag fick 3.650:- i månaden efter skatt, ibland fick jag pengar från det sociala. Mina tänder
blev förstörda och jag fick tandproteser, nu i efterhand kan jag inte fatta hur jag stod ut, men under
de här åren drack jag aldrig, säger Mi.


Men hon åkte dit igen och inte förrän i September 2007 kom hon till en punkt, där hon sa sig att
nu fick det vara nog. Den 12 September 2007 räknar hon som en dag i sitt nya liv.


Den blogg som kommit att bli viktigast för henne heter följaktligen Mi´s nya liv, och där berättar hon öppenhjärtligt om sitt mörka förflutna och sitt missbruk.
  - Jag har gått ett antal Minnesotakurser förut, den här gången har jag klarat det själv, men nu har jag bestämt mig. Och jag har sagt till mina gamla bekanta att den som inte respekterar min nykterhet inte ska ringa mig. Nu är det slut men jag får ta en dag i taget, säger Mi.


På sin blogg får hon täta kommentarer och uppmuntrande ord. Nu ägnar hon flera timmar varje dag åt att via Facebook och bloggarna umgås med sina datavänner.


-- Via nätet har jag fått hjälp att börja bygga upp mitt självförtroende, säger Mi Grmlund.
***************************************
  Catharina Djurfeldt, Redaktör Nära&Kära

9 kommentarer:

  1. Vad kul, du börjar ju bli rena kändisen! Tycker det är jättebra att de har reportage om människor som du som på förändrat sina liv så mycket. Du är verkligen värd all publicitet du kan få! :-)

    SvaraRadera
  2. Vad spännande, nu får du väl en väldans massa läsare. Kram för din trevliga blogg=) Kram Monica

    SvaraRadera
  3. Tummen upp för dig o ditt nya liv!!!!!!
    Kramen!
    Ragnvi

    SvaraRadera
  4. Var stolt över dej själv!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tänk va stolt du kan vara över dig själv eftersom du tagit dig ur ett missbruk.
    Och jag kan förstå att bloggandet har hjälp också...
    ganska viktigt att få skriva av sig allt skit....
    och jag tror att du kan hjälpa många andra som fastnat i alkoholen....
    tycker bara så synd om dig att du inte får umgås med dina barnbarn lite oftare....
    din dotter borde ju kunna vara ödmjuk och ge dig chansen att bli en nävarande mormor...
    hoppas det blir så...

    Kramar till dig...

    SvaraRadera
  6. Du kan verklgen sträcka på dig. Jag tycker det är strongt av dig att ha klarat av allt du gjort, och dessutom kunnat berätta om det. Ha en fortsatt trevlig söndag kväll.

    SvaraRadera
  7. Du är beundransvärd! Fortsätt vara det för både dig själv och oss andra.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Tack för att du delar med dig. Mycket starkt! Hejja dig! :)

    Jag önskar dig en fortsatt härlig tisdag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera