torsdag 3 mars 2011

TREDJE GÅNGEN GILLT

Idag var jag till CURVES ,de vägde och mätte och berättade lite om hur de gick till väga.För Dig som inte vet vad det handlar så fick jag startavgiften åter från xtravaganza.Min plånbok var inte tillräckligt attraktive för dom.Så då valde jag att pröva Curves.Hade det som ett alternativ och Cambridgekuren.
Det var så mycket störande oljud idag, för en tjej skulle träna upp nya tjejer som skulle börja där.Det var avskräckande. Man ska sitta i en cirkel och byta träningsmaskiner vartefter en röst i högtalaren säger till.
Fick en tid att komma och träna.

När jag kom hem låg där ett brev från Carema min vårdcentral. Jag var välkommen till Spirometri den
14 Mars kl.14.00.Det är för att kolla lungkapaciteten.
Det var ett papper till där jag skulle göra ett pricktest för pollen, men det stod inte vilken dag och datum
men Kl.14.15 skulle jag vara där, så jag ringde. Och det var den underbara sköterskan Ingela.Hon frågade hur jag mådde.Och så berättade jag vad jag varit med om.
Då tyckte hon att jag skulle ringa till Hälsoenheten på Nygatan 22..8 tr. Där även överviktsenheten håller till.

Jag ringde dit sa som det var.Och fick komma redan den 9/3  Kl. 15.00-16.30. Då var det ett möte så att säga, som handlar om fysisk aktivitet.Det blir många möten om lite olika handlingsformer.Som gäller att
hålla vikten nere.Man måste ha 30 BMI fast jag bara hade 29.6.Så jag ljög lite. men det var Ingela som sa
att det skiljer ju så lite.Jag räknas som överviktig men inte fet.Fick en tid för samtal den 23/ kl.10.00.

Sedan ringde jag till Curves och sa att jag avsäger mig allt. För det första har jag inte råd just nu för min Dotter fyller 40 år och jag vill gärna ge henne en fin present som minne av sin Mamma.



Tänkte också på att frisk luft och små promenader med stavarna kanske räcker ett tag.
Idag blev det två stycken.Gick bort till Carema och hämtade pappret som jag ska ha med till spirometrin.
Så fick jag träffa Ingela. Hon blev glad att se mig.Hon har alltid varit så gullig mot mig.När jag varit på Carema,vårdcentral.Hon bryr sig om.Det känns skönt.Att vara uppskattad.

Du som följt mina berättelser,vet att jag haft en del tillkortakommande i livet. Nu har det vänt.

3 kommentarer:

  1. För att det ska lyckas gäller det nog att hitta något man trivs med, med människor som man trivs med! Hoppas du hittat rätt nu!

    SvaraRadera
  2. Det låter ju helt underbart att du får komma till Hälsoenheten och få hjälp och råd där, i stället för att betala dyra avgifter till olika företag som Xtravaganza eller Curves.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  3. Hej Mi!
    Förstår att du haft ett brokigt liv när jag läst lite i din blogg, men att du nu är på "rätt" väg.
    Har du provat LCHF? Det har hjälpt mig vad gäller vikten, innan iaf - har tyvärr slarvat det senaste året pga vissa omständigheter. (Dumt att skylla på nå't när man inte kan styra sig och sitt ätande, men människan är nu en gång för alla så'n).
    Jag gick ner 20 kg på ca 1½ år med LCHF, men har som sagt slarvat och gått upp 10 igen. Ska ta mig i kragen för man mår så himla bra med LCHF.
    Magen mår bra och man blir pigg som en lärka.
    Här finns allt man vill veta om LCHF:
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    Kram Eva

    SvaraRadera