fredag 10 december 2010

POPGRUPPEN

Jag försöker dra mig till minnes alla gånger jag rymt hemifrån, eller från ställen där jag tvingats vara mot min vilja.

Jag blev ofta oense med Mamma.Mina bardomsminnen skriver jag i en annan blogg, så vi får ta ett där jag är relativt vuxen.
Det var när Mamma o.Pappa for till Monaco på -60talet.Då fick min Mormor och hennes bror Adolf  rycka in.Det var hos honom jag bodde när jag gick Stilskolan.
Jag lovade vara snäll och lyda Mormor.Mormor hade ju varit min kompis från första början.
Vi hade en understäderska GB, hon och jag trivdes tillsammans, hon var några år äldre än mig och mycket mera erfaren.Det var en engelsk popgrupp som spelade i Folkparken och bodde på hotellet.En av orkesterns medlemmar var Emile Fords bror David som GB förälskade sig i.Han som hade orkestern hette Michail Cox, säkert känd i England. De skulle fortsätta sin resa  till Borås Folkpark.Nästkommande dag. Och GB hade lovat David att hon skulle försöka ta sig dit på ett eller annat sätt.Hon frågade mig om jag ville följa med men jag sa det går inte nu när Mamma o.Pappa inte är hemma.Just därför ska Du resa, säg bara att Du brukar få resa bort med mig.De trodde mig.Jodå, vi lovade vara försiktiga.Det var ju bara inom Sverige, vi skulle inte åka till England.Vi tog rälsbussen till Nässjö och tåget till Borås.Väl framme i Borås, så sa de att det blivit en dubbelbokning, så efter Borås var det en Folkpark vid Svinesundsbron,då for vi med i turnebussen dit.
Spännande värre. Jag tror jag ringde någonstans på vägen.Hemresan blev ju uppskjuten.
Tack vare att vi kom med orkestermedlemmarna som deras tjejer, fick vi komma in gratis.Väl utanför blev jag nödig och det enda jag varit i Norge är med ena foten, jag kissade på gränslinjen mellan Sverige och Norge.
Synd att de inte hade spelningar i Norge också.Men där hade de redan varit och gjort spelningar.Nu var det Sveriges tur.Sedan sov vi över på ett hotellrum och trummisen var utvald till mig, tror han hette Ken. Jag var inte ett dugg intresserad av honom, han försökte pussa mig, men jag knep ihop läpparna.Så han gav upp.
Morgonen därpå skildes våra vägar åt,deras resa skulle gå norrut och vi skulle åka hem, jag vet att GB hade kontakt med David bra många år efteråt och att hon flyttade efter 8 år ihop med honom  i Jönköping.Jag tappade kontakten med henne, inte förrän han gett sig av och hon var ensam tog hon kontakt med mig och jag for till Jönköping och vi var och dansade på Portalen som restaurangen och hotellet hette.
Där träffade vi på Åke Grönberg och vi flyttade till hans bord, han var där med sina vänner och skådespelarna i den revyn de uppträdde i.Vilken har jag glömt.Honom kände jag väl, god vän med både Mamma och Pappa sedan Stockholmstiden.Mamma hade träffat Åke när hon jobbade på Hasselbacken.
Som Du förstår så hade jag äran att träffa många skådespelare som gästade vårt Stadshotell, men det blir i ett annat inlägg.

1 kommentar:

  1. Åke Grönberg född 26/3 1914

    död 15/9 1969

    I Stockholm

    Svensk ressigör, skådespelare och
    sångare

    SvaraRadera