fredag 2 juli 2010

ETT SOMMARMINNE PÅ 1960-TALET



Mina föräldrar innehade ett hotells rättigheter i Vetlanda i hjärtat av Småland.Jag jobbade där.Hade inte tid med några privata vänner, så det blev naturligt att jag slöt mig till de anställda. Det var speciellt en tjej, hon var min raka motsats.Korpsvart hår med alabasterhy. Jag blond med ljus hy. Båda hade vi håret uppsatt i svinrygg.Men vi fann varann.Hon bodde ihop med sin Mamma Sjugina.Hon hette så för hon föddes som sjunde barnet.GB var lite äldre än Jag. Hade körkort och bil. Så när hon skulle ha semester, frågade hon om jag ville följa med, hon skulle till Öland.Där jag varit massor av gånger.Jag fick följa med.Mamma talade med dom som hade Hotellet i Borgholm så vi fick ett rum i deras villa, lite koll på mig ville hon ha, Mamma.

Men vi gick till Restaurangerna som hade ute-servering, dansade och hade roligt till långt in i sena timmen.
En kväll var där en som hette Sixten Herrgård.Vem det var, visste vi inte då.En annan kväll uppträdde Jerry Williams, om jag njöt. Jag älskade ju rock.Minns att jag gick fram nära scenen och dansade för Jerry.Att jag, som alltid varit så blyg, vågade göra så.Ingen som kände mig i Borgholm, så då kunde jag släppa loss på mig själv.

Hemma skulle det vara korrekt och inga lekfulla fasoner där inte.

Vi träffade var sin kille GB´s hette Pecka Svinhuvud, min hette Lasse, men han var förlovad med en tjej hemma i Stockholm.De jobbade som servitörer på restaurangen där vi var den kvällen.

GB var van att vara ute och "jaga killar". Så jag hängde bara med.Ibland stack jag från de där konstiga typerna som hon drogs till.Jag hade inte börjat gå till sängs med de där föremålen än. Väntade på den rätte.

Jag fotograferade så mycket jag kunde, för att ha som minne. Men det fanns en liten flicka som var dotter till familjen vi bodde hos, hon blev nyfiken och rotade igenom våra saker, bl.a. mina filmrullar som hon hade dragit ut ur sitt skyddande hölje.Så det blev aldrig några foton från den sommaren med GB på Öland.
GB tog ett på mig med sin kamera som jag har scannat där jag sitter på en filt och dricker mjölk ur en brun glasflaska.Öppningen var för stor så jag spiller på mig och skrattar hjärtligt åt det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar