fredag 17 mars 2017

LÄKARBESÖK FÖRSTA FÖR ÅRET

Mina värsta besvär är orsaken med mina fingrar, som vanligt googlar jag.
Fick fram detta.

Raynauds syndrom Kan vara orsaken till dina  Fingertips
En annan viktig orsak till brinnande fingertoppar är Reynaud syndrom. Detta tillstånd medfört när blodkärlen som levererar händer och / eller fötter smal. Hos personer med Raynauds är episoder av brinnande fingertoppar förvärras av exponering för kyla. Fingrar blir extremt blek innan utveckla en blå tinge.There finns två typer av Raynauds: primära och sekundära. Primär Raynauds är inte förknippat med någon annan sjukdom, medan reumatiska sjukdomar såsom reumatoid artrit, sklerodermi och Lupus är ofta katalysatorer för utveckling av sekundär Raynauds. Det finns ett antal tester som används för att diagnostisera Reynaud talet. Dessa inkluderar: Nailfold Capillaroscopy - studiet av kapillärer i mikroskop, antinukleära antikroppstest (ANA), som avgör om kroppen producerar antikroppar som förknippas med bindväv eller autoimmuna sjukdomar, och sänkningsreaktion, ett diagnostiskt test för inflammation. Symtom på Raynauds kan minskas genom att hålla händerna varma täcks i kallt väder eller vid hantering av kalla objekt, till exempel frysta livsmedel. Svåra fall av Raynauds vanligtvis behandlas med läkemedel som vidgar de drabbade blodkärl. Personer med Raynauds bör inte röka, eftersom rökning ytterligare begränsar blodflödet. Dessutom kan vissa läkemedel förvärra symptomen på Reynauds. Din vårdgivare kommer att råda dig vilka läkemedel som ska undvikas.

Minns inte i dagsläget var jag fann detta. Lite dåligt översatt till svenska är det, men jag tror du kan förstå.
Ringde Capio för jag behöver ett slemlösande medel.
Då tyckte sköterskan att jag skulle gå till Dr Ali, för han ville säkert träffa mig, och kolla upp de andra medicinerna. Sa jag har bara för astman. frisk för övrigt, bara småkrämpor som han ändå inte kan bota. Vi har fingerledsartros Herberden i släkten, men det kan ju inte vara det jag har, för min mellansyrra kom när jag fyllde år och hennes fingrar blir bara knotiga.

Nu våras det, härligt slippa kylan. Denna vinter har varit kallare än normalt. Tycker då jag som inte gillar kylan,. Inte för mycket värme heller. Lagom är bäst. För kattens skull sitter jag mycket med öppen balkongdörr. Påpälsad och med plädar och täcken, det är bara släden som fattas.

Hoppas alla har det bra med er allihopa.

Ett härligt vårregn hade fallit och blött ner alla småmattorna åt Prinzen. Så nu hänger de på tork.

Ett fasligt oväsen från trean i 53;an ,de renoverar. Skönt att det blir helg och att de inte stör då.
Är så ljudkänslig .






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar